sobota, 27 września 2014

Witamy piktogramy!

W czwartek nadeszła paczka, którą rozpakowaliśmy i zapoznaliśmy się z zawartością pakietów "Gramy w piktogramy".


Pierwszoklasistom najbardziej przypadły do gustu ścieralne tabliczki oraz pieczątki. 


Rozpakowaliśmy poszczególne elementy zestawu. Przeprowadziliśmy jedną ruchowa zabawę z piktogramami.
W piątek przeprowadziłam pierwszą lekcję z pakietem. Na dobry początek wybrałam to, co dzieciom spodobało się najbardziej - pieczątki.
Najpierw w grupach uczniowie liczyli, ile jest pieczątek w zestawie. Strategie wybierali różne. Były "kłótnie" i   próby dogadania się, jak to zrobić skutecznie i szybko. Pierwszoklasiści uczyli się  w ten sposób pracować w grupie, przeliczać elementy w zakresie 30 oraz wyciągać wnioski ( w każdym zestawie po tyle samo pieczątek, a  w jednej grupie brakuje....)
Następnie uczniowie grupowali pieczątki według wspólnych cech. Każda grupa zrobiła to inaczej, ale każda dobrze. Bo zadanie miało wiele rozwiązań!

Potem każdy uczeń otrzymał kostkę do gry, wykonywał rzut kostką i stemplował tyle razy, ile oczek wyrzucił.
Korzyści z takiej lekcji?
  • pełna indywidualizacja
  • różne strategie działania
  • wiele emocji
  • pobudzanie wyobraźni
  • praca w zespole
  • poczucie sukcesu dla każdego ucznia
  • każdy uczeń jest aktywny
  • dobra zabawa
A dla nauczyciela? Wiele radości i poczucia celowości takich zajęć. Możliwość obserwowania swoich uczniów w działaniu i odkrywania ich talentów. W takiej pracy nie ma podziału na uczniów słabych i bardzo dobrych. Pełne zaangażowanie dzieci daje poczucie, że lekcja jest udana. Możliwość uczenia się od uczniów. Na tej lekcji wielu pierwszoklasistów pokazało mi coś, na co sama wcześniej nie wpadłam. Bo wszystkie dzieci są zdolne!
Oczywiście nie mogłam się powstrzymać... i robiłam zdjęcia. Włączyłam też kamerę, bo w ten sposób mogę podzielić się z rodzicami emocjami panującymi na lekcji. Dzieci praktycznie nie reagowały na moje kręcenie, co oznacza, że dobrze się bawiły.

Zapraszam do obejrzenia filmu z lekcji.

2 komentarze:

  1. Wspaniałe odkrywanie matematyki. Powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że matematyka nie będzie miała dla
    Was tajemnic. Powodzenia i dużo frajdy Wam życzę!

    OdpowiedzUsuń