środa, 24 września 2014

Czy to była matematyka?

Takie pytanie zadał mi dziś uczeń i jakże był zdziwiony, gdy otrzymał odpowiedź twierdzącą. Opowiem więc o matematyce, która trwała dłużej niż powinna, uczniowie nie odczuwali tego, że się uczą, a śladu po tej nauce w zeszycie nie ma.
Rozpoczęliśmy zabawą matematyczną "Autobus". W czasie jednej rundki każdy uczeń wykonał 6 obliczeń w jednym działaniu, w tym dodając i odejmując niejednokrotnie przekraczając próg dziesiątkowy. W dwóch rundach mamy już 12 samodzielnych obliczeń, które uczniowie zapisują, tak jak potrafią na foliowych tabliczkach za pomocą pisaka zmywalnego. Nie zawsze wyniki były prawidłowe, zawsze można się pomylić w obliczeniach, ale to nie ma znaczenia. Uczymy się też na błędach. Ponadto zabawa jest dobrym sposobem na ćwiczenie koncentracji, co w matematyce jest bardzo potrzebne.
Następnie na dywanie dalszy ciąg edukacji matematycznej z patyczkami. Rozdałam dzieciom woreczki z patyczkami do lodów (ciągle gromadzę zasoby). Uczniowie wysypali je i mieli za zadanie zbudowanie trójkąta. Samodzielnie budowali kolejne trójkąty dokładając minimalną liczbę patyczków.

Uczniowie układali, dokładali, liczyli użyte patyczki. Odkrywali matematyczne prawidłowości. 
Oto podłogowa zagadka. 
Ile patyczków potrzebujemy, aby zrobić 10 takich trójkątów. 
Kto wie?
Sprzątając patyczki do woreczków odliczali po 20. Niektórym brakowało, inni mieli za dużo, całe mnóstwo obliczeń. Na koniec zrobiliśmy kilka zadań w ćwiczeniach. Wymagały też kombinowania i myślenia, ale moment samodzielnego dotarcia do rozwiązania i zdanie wypowiedziane przez ucznia: "Proszę pani, ja już wiem", to bezcenne przeżycie dla nauczyciela.
Matematyka w klasie pierwszej to ruch, zabawa, manipulacja, myślenie, koncentracja, liczenie, konstruowanie itp. I tak ma być!

2 komentarze:

  1. Dzieci uwielbiają się uczyć. Pozwólmy im uczyć się w sposób dla nich naturalny, czyli poprzez ruch, manipulację i rozwiązywanie problemów. Zaciekawione są w stanie pracować wytrwale. Radość z sukcesu buduje w nich poczucie wartości, z którego będą czerpać całe życie.
    Tak to robisz Betko. Dziękuję Ci za te zapiski. Są dla mnie również inspiracją.
    Wiesława Kopf

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała lekcja. Muszę zadobyć sie w patyczki do lodów. Pozdrowienia dla pierwszaków.

    OdpowiedzUsuń